Från början till slut

Så här går det till när jag gör ett smycke av denna typ. Med text alltså.
Jag börjar med en helt vanlig bit galvaniserad stängseltråd, 3 mm tjock.
Bränner av galvaniseringen. Se till att ha välventilerat, det har hänt mer än en gång att jag blivit zinkförgiftad. (Det är inte så farligt med de små mängder jag fått i mig, man bli bara jäkligt illamående.) Därefter hamrar jag ut den till ca 6 mm bredd.
Efter det är det dags att slå texten. Ibland blir det bra, ibland får man göra om och rätt. Här ovanför två p´n som inte blev bra.
När jag gjort en radda med några stycken av samma sort ( i det här fallet var det 4 av varje ord, alltså sammanlagt 12 bitar) kapar jag dem.
De slipas till, rundas av i toppen och tar bort vassa kanter i nederkant. 
 Färdigslipat.
 Markerar var hålet ska borras.
 Borrar.
Sen är det dags att ta hem dem och slipa av glödskalet. Jag gör halva åt gången för de blir lite varma att hålla i.
Älskade oumbärliga multiverktyg! Med detta kan jag göra hur mycket som helst och är verkligen skitbra och enkelt när jag ska polera.
Sådär, på med en liten ring och ett läderband så är de klara.
"alis volat propriis" betyder ungefär "hon flyger med egna vingar". På beställning av kund.
 
Så om ni någon gång tycker att smycken är dyra - de tar lite tid att göra.

Kommentera här: