0 Läs mer >>
Det är en hel del kvar att stapla, detta är ca en tredjedel av vad som ska värma mig i vinter.
~Tack för hjälpen mamma~

Behagliga raka kanter

1 Läs mer >>
 Jo, den var som sagt  helt underbar. Dryga 300 mil och inte en droppe regn, tjoho!
Som vanligt segar min uppkoppling och jag har inte tålamod att ladda upp bilder, men det kommer jag lovar. Men den här gubben kan jag bju på, för han e så himla go.

Rutten var i alla fall följande:
Braxsele - Råda (9 mil utanför Karlstad)
Det var kallt som satan när vi åkte ner! Vi bodde på ett pensionat som var helt ok, men underligt att de tillät arbetarna att börja skrapa fasaden kl 6.30 på morgonkvisten.
Råda - Karlstad - Göteborg
Vi gjorde att stopp i Karlstad för att prova nya mc kläder som vi sedan tänkt beställa via postorder. Men hur kul är det? Vi kunde inte hålla oss och köpte allt direkt vilket innebar att vi fick sitta med an apstor påse mellan oss hela vägen till Göteborg.
Väl framme var det grillkväll hos Karp/Gaberud. Göttaste maten, vinet och vännerna. För att inte tala om den lilla knutten.
Göteborg - Kiel
På dagen flanerade vi på stan och hade det allmänt bra. På eftermiddagen tog vi Kielfärjan och frossade i asgod buffé. Jag gick (bland annat...) all in på de färska räkorna (det gäller att passa på menar jag)
Kiel - Jüterbog
Från Kiel åkte vi direkt vidare till Jüterbog där vi spenderade två dagar tillsammans med 10.000 andra på mc-träff. Ute på ett flygfält, hett som i Hades. Men roligt, mycket roligt!
Jüterborg - Koszalin (Polen)
I Polen bodde vi på hotell som kändes polskt. Alltså det var inga som helst fel på det, polskt stuk bara liksom. Även i Polen hett som i Hades.
Koszalin - Gdansk via båt över natten till Nynäshamn - Norrtälje
Vi höll på att missa båten eftersom vi inte hittade dit. Total panik, men fram kom vi 18 min innan avgång. På natten lät det som att båten eventuellt skulle gå av på mitten.
Norrtälje - Braxsele
Övernattning i Norrtälje med grönsakssoppa på hemodlade färska grönsaker och gör-go kräm till efterrätt. Varmt på vägen hem till bästa Braxsele

Mc-semester

Så jäkla go semester!

Hemma

På semester

1 Läs mer >>
...från mina kära vänner Ulla & Kalle som jag köpte huset av. Men oj så glad jag blev! De skrev bland annat och skickade med ett tidningsutklipp om gamla järnbruket Karmansbo, vilket fick mig att minnas att jag fortfarande inte skrivit om smidesresan! För vi var minsann där och utan att tänka på det så åkte vi faktiskt genom Köping Ulla & Kalle. Stor kram till er!

Men ja, smidesresan. Jag lägger inte upp en massa bilder nu för det tar för lång tid, men kan ändå gå igenom vart vi var. Och vi är Sebastian som är smed i Agnäs och jag, resan var i studiesyfte eftersom vi själva hållt på i Olofsfors Bruk och ville gärna se hur de ser ut på andra bruk som till viss del fungerar och även restaureras.

Vi började i Harg.
Dit kom vi på natten då vi kört hela sträckan i ett svep. Sov några timmar och åt Sebastians surdegsbröd och Braxseleägg till frukost invid vattnet. Konstsmidesföreningen hade där anordnat en vandringsutställning med vägvisare. Sebastian hade gjort en så den installerade vi och minglade på vernissagen innan vi åkte vidare. Träffade fina Åsa och polaren Per.

Näst på tur var Häfla Bruk.
Tog en snabbkik på eftermiddagen när vi kom, tältade vid en kolarkoja och helgrillade en kyckling. Nästa dag åkte vi dit och tittade. Där bygger de en ny axel och restaurerar en smälthammare. Mycket intressant och lärorikt, väldigt vackert bruk där vi spenderade många timmar.

Ett snabbt stopp hos Henke i Ramnäs.

Vidare till Karmansbo.
 Kom dit på eftermiddagen och träffade världens trevligaste karl som skulle guida oss nästa dag. Han sa att vi fick sova i "Labbi" som är rummet som smederna vilade i under sina raster om de hade långt att gå hem. Träsängar och halmmadrasser, hur mysigt som helst. Dessutom var vi de första som sovit där sen de sista smederna slutade arbeta. Vi fick tillgång till kök och hela hammarsmedjan som var magisk på kvällen. God middag med ostar, kokt färskpotatis och gurk&äggsallad.

Sista stoppet blev Österbybruk.

Som till stor del var poängen med vår resa då de skulle ha visning av sin stångjärnshammare nästa dag (liknande den vi har jobbat med i Olofsfors). När vi kom fram på kvällen slogs vi inte bara av hur vackert det var utan att det även var en hel del folk där och att smedjan var öppen. Vi frågade vad som stod på och det visade sig att det skulle vara ett skådespel i smedjan som hette Jernets fångar. Vi fick de sista två extraplatserna. Middag - surdegsbröd från lokala bageriet (icke godkänt av Sebastian), goda ostar och öl på en brygga.
Pjäsen var enormt bra och handlade om vallonsmedernas liv och vardag. Tältade på en gräsmatta strax bakom hammarsmedjan. Visningen var intressant och smedjan väldigt, väldigt fin.

Mycket inspirerade, fulla med ny information, härliga möten och intryck begav vi oss hem igen.

Det kom ett brev på p...

0 Läs mer >>
 Bästa lilla gogrisen Pontus och jag åkte Virvelvinden igår. Eftersom det var ganska många år sen jag åkte någon form av karusell frågade jag om man inte blir väldigt yr och fick svaret att det blev man minsann inte. Jo tjena.

Som en virvelvind

Den här bilden stal jag helt fräckt av Lillemor från hennes blogg Rosenvanten. Här står jag och dricker vatten efter eftermiddagsvisningen i hammar- och kättingsmedjan på Olofsfors Bruk i helgen.
Foto: Lillemor Elfgren

Tjuven

29 Läs mer >>
Vem kom och överraskade mig igår kväll om inte gogubbarna Vargtand och Vidar, hurra!
Vargtand är smed bosatt i Dalarna och det var hos honom jag hade världens bästa praktik i 3 veckor år 2010. Samme man, tillsammans med Nico (smed på Gotland) såg till att jag fick följa med till Tjeckien där jag ställde ut en skål som jag fick ett pris för. Han är en av mina absolut bästa vänner och jag har verkligen haft tur som fått lära känna honom.

Överraskning

1 Läs mer >>
Det gick som smort får man nog säga. Nöjd med dagen då vi smidit ut stångjärn i klass med det som de producerade i samma smedja under samma hammare på 1800-talet. Det är inte så illa pinkat! Justeringarna vi gjort på hammaren samt en skicklig smed gjorde underverk med stångjärnet. Jag ska ta någon bild imorgon så ni kan se skillnaden före och efter. Kanske inte så många som ens vet vad stångjärn är kom jag just på. Jag förklarar närmare när jag har lite bilder.

Skitig och svettig blir man, spännande och roligt är det. Jag trivs så bra så det är inte klokt.
Förresten så spökar det i hammarsmedjan. Skulle ta ett kort som detta ovanför och så blev det såhär...
Hur sjukt, det finns ingen lampa/glödande järn eller annat framför mig.

Vilken dag!

0 Läs mer >>
Har varit på en helt otroligt bra smides-studieresa några dagar. En sammanfattning är definitivt på sin plats, men det får bli efter helgen när det varit Brukets dag på Olofsfors.

Här tältade vi första natten, eller snarare timmarna. Vi körde hela vägen på en gång och kom fram ca 2:40. På morgonkvisten ställde vi sedan upp Sebastians vägvisare som skulle vara med i en utställning på Jernboden i Harg.

Jodå, i helgen ska det jäklar vällas kätting i kättingsmedjan och smidas stångjärn på vår fina hammare som vi justerat (och justerat och justerat och justerat...) Vi kommer ha visningar kl 13 & 15 lördag och söndag och i övrigt på bruket är det marknad, loppis, skattjakt, tävling, guidade turer, trubadur, gofika i cafét och en massa mys. Kom!