Det är inte gratis

Nä, det är sannerligen inte gratis att ha bil, det visste jag ju sen innan. När jag köpte min bil (2007 tror jag) så lös airbag-lampan. Tänkte inte så mycket på det och det har aldrig nämnts vid besiktning. Förrän nu då. Så fick det inte vara, nya bestämmelser från december i år. Häromveckan var den på verkstan för lite småfix inför besiktningen och det kostade dryga 4000:- Idag var jag på Ford och eftersom man inte fick någon kontakt med lampan måste man vid nästa tillfälle ta lös vad-det-nu-var och felsöka, detta kostar 1200:- och sen skulle det uppskattningsvis gå på 3000:- till att åtgärda. (Ska tilläggas att man inte får koppla ur den, den ska lysa när man startar bilen och sen släckas.)
 
MEN, denna fantastiska människa till mekaniker bjöd mig i alla fall på kostnaden för det kan kollade idag. Hade det inte varit så opassande hade jag lytt min instinkt och kastat mig om halsen på min välgörare. Jag tyckte det var fint.
 
Så vad gör man? Jag kan inte sälja bilen för den får inte köras och att köpa en ny kulle ju kosta ännu mer. Hade tänkt att införskaffa en skåpbil som passar bättre sen när jag kan jobba med smidet. Ja, jag ser ingen annan lösning än att punga ut och hoppas att i alla fall få en liten liten slant för bilen när jag säljer den.
 
Dessutom måste jag göra en ny nyckel för jag har bara en och den är snart utnött. Eftersom den måste programmeras till bilen av en Fordverkstad går det kalaset på 1500:-. Och så måste jag åtgärda ett rostigt bromsrör, vet ej vad det kan tänkas kosta.
 
Skulle tro att bilen i bästa fall är värd 10.000:-. Det är ju förbannat.
.
 
 

Kommentera här: