Råttjägarn

Just det. På tal om Kontrollansvarig... Så här ligger det till. Det finns ingen i byn, eller i grannbyarna, ej heller i kommunen eller ens i grannkommunen. Detta för att det är nya regler från i år och inte många har utbildats för dem än. Vilket är lite sjukt. De som var Kvalitétsanvariga förut har alltså inte befogenhet att hjälpa mig utan måste utbilda sig till det nya "Kontrollanvarig" för att duga till. Idag ska jag försöka få tag på någon från Umeå för det ska vara närmaste stället de går att få tag på.

Jag har ju glömt att berätta att Ragnar dödade en sork häromdagen! Han satt på sin vanliga utkiksplats i fönstret och så började han skälla som fasen, då kikade jag ut och såg en sork ila omkring på gräset nedanför fönstret. Jack Russels (som är Ragges ras) ska ju vara bra på att jaga råttor så jag tänkte att "upp till bevis"! Kastade mig mot ytterdörren med den stora jakthunden i hasorna och han kutade vrålandes iväg mot sorken. Han var inte bra på att hitta den så jag fick i princip peka ut den för honom, men så fort han såg den var han snabbare än blixten och PANG så hade han bitit ihjäl den. Han stod och tittade på den och var alldeles chockad för han visste nog inte riktigt vad som hänt, instinkten tog över. Han har mig veterligen aldrig dödat något förut. Men han fick en massa beröm och en köttbulle för hjälteinsatsen, så nu tänker jag att jag slipper skaffa katt och att han istället håller ordning på gården.

Lyckades förresten skalla Abnon (fjäderhammaren) igår när jag var ute och pysslade med pärlorna. Typisk hård sak att skalla, men det gick  bra.

Roligast av allt igår var ju att hälsa på Sebastian i Agnäs. Förutom ett jättefint hus och en mysig smedja så var han och hans Ida hur trevliga som helst. Även lilla Rut såklart som inte ville sova, icket att förglömma. Jag tycker verkligen ni ska kika på hans hemsida för han är väldigt duktig! www.nyasmedjan.se



Känns bra att lära känna smederna här i krokarna för alla är hur goa som helst!

Idag har jag massor att göra, men det får vi ta i kvällsinlägget för nu hinner jag inte skriva mer. 

Kommentera här: