Nr. 3 - Hantverksdag & Inflyttningsfest

Mhm. Dagen börjades alltså med iordningställande, framplockande av trevliga alster till salu och tändandet av en ässja för min del. Jag skulle stå i gamla Klensmedjan tillsammans med en kille vid namn Björn och ha "prova-på smide" för 50 riksdaler per person. Hade inte mer än just tänt upp förrän smedjan invaderades för att sedan förtsätta var knökfull med entusiastiska barn och en och annan vuxen som också vågade sig på att prova. Helt fantastiskt kul - och asjobbigt. Men det var det värt. Fick en hel del sålt och håvade även in en hel del stålars på prova-på smidet. Riktigt, riktigt roligt!

På kvällen var det inflyttningfest här i Henkes smedja och det blev såklart en riktig brakfest. Det skålades i champagne, vin, hemmagjordt brännvin och en hel del annat gött. Jag blev styrdansad inne på betonggolvet av herrar bra i gasen och i slutet på sista dansen skulle jag tydligen "dippas". Det är kan jag säga såhär i efterhand en jättedålig idé om man är på pickalurven såsom denna herre var. Det slutade med att han tappade balansen och vi båda rasade ner i golvet. Tur att man var lite mjukare i kroppen än vanligt kanske, men vi fick båda varsinn uppskrapad armbåge. Men skit samma, kul var det ändå!






Henke




Kommentera här: