Glömde igen.

Ja, vi säger väl att gårdagens smide ersattes med framtidens smide i och med maskinernas ankomst. Jag kanske ska börja med den punkten, för på eftermiddagen är det som bortblåst.

I alla fall, här har vi Dagens smide. Det är från mitt andra år i skolan, vi hade en gästlärare som heter Gustav Thane och skulle göra fönstergaller. Det roliga med Gustav är att det man gör helst ha en hel historia och absolut ett namn, den ska verkligen berätta något. 

Min historia handlade om en snygg yta. Det är viktigt för många att tex trädgården ska vara snygg, fina blommor, snyggt gräs, gärna en vräkig och välputsad bil på garageuppfarten. Men inomhus och kanske framför allt i familjen själv kan det vara hur trassligt som helst, huvudsaken att det ser välordnat ut. Så gjorde jag detta fönstergaller som bara är snyggt på framsidan.



Gick över framsidan med hammarn, varje stag fick en liten grop som påminnelse att de inte är perfekta, men blev välkratsade så det såg snygga ut. Ett av stagen fick en massa gropar, men blev även överröst med mässingslod för att det vid första anblick skulle se lyxigare ut.





Baksidan gjorde jag inte något som helst åt.

Ingen idé att polera utsidan om insidan är rutten. Tycker jag.

Kommentarer:

1 Roger Lund:

skriven

Allt behöver inte vara perfekt, det är felslagen med hammaren som folk betalar för :-)

Kommentera här: