Dagens smide

Eftersom jag är sämst i hela världen har jag ju glömt att berätta om den bästa dagen i Tjeckien. Det var nämligen dagen då det skulle delas ut priser för skulpturerna vi (och med vi menar jag alla smeder) hade stått och smidit under två dagar. 

Jag hade fått något slags blodsockerfall och och var på vidrit humör. Vargen och Henke retades så jag satte mig i lugn och ro nån meter ifrån i skuggan av ett träd. På scen pratades det på, vi visste inte om vad för det var på tjeckiska och en tolk som översatte på knackig engelska. Plötsligt hör jag "bla bla bla Mia Persson" och sekunden senare på trasig engelska " and second place in exhibition, Mia Persson". Jag fattade ingenting. Henke ropade "Men gå då!!" och till slut fick jag fart och pilade ner till scenen. Fick diplom och en kasse med roliga saker av borgmästaren. Vände mig om för att ta emot publikensljubel, men då säger borgmästaren "No no, you also have to tank the jury". Jäklar! Som vanligt en mycket förvirrad Mia som yrade runt och tackade alla sju (tror jag det var) jurymedlemmar. Sen tog jag emot publikens jubel! Eller i alla fall applåder.

När vi kom dit två dagar tidigare hade jag två skålar som jag ställde ut på utställningen. Vet inte, men kan det ha varit ett hundratal som ställde ut?? Det var en av de skålarna jag fick pris för, vilken vet jag inte riktigt, men jag misstänker att det är den som jag specialgjorde och gav till Vargtand.

Jag blev såklart skitglad!! En STOR ära att få pris första gången man ställer ut och speciellt på en sån smidesträff som den. Vet inte om det är Europas största, men i vart fall en av de största. Ca 10.000 besökare och över 400 smeder registrerade. Helt enormt.

Här är då skålen. Som jag tror att det är...







Jag ber om ursäkt för att det inte är så bra bilder.

Kommentarer:

1 Roger Lund:

skriven

Skitsnygg, enkel design, det vinner i längden, ceep up the good work girl :-)

2 hogy:

skriven

defenetly worth looking at : Mia's "silver" bowls !

Kommentera här: