Att återvinna

Många vet redan, men kanske inte alla.
 
Allt material jag smider med är återvunnet. Det kan komma från skogen, från skroten, loppis, en vänlig själs skrotgömma på gården, ja lite överallt ifrån. Det finns såna oerhörda mängder material som bara väntar på att bli omgjorda och åter tas i bruk att jag är övertygad om att jag egentligen aldrig ska behöva köpa nåt material så länge jag smider.

Beställningar, ja allt jag smider anpassas alltid efter materialet jag hittat. Ibland vet jag direkt när jag ser en rostig pinne i skogen vad det ska bli, i andra fall kan det få ligga och mogna ett tag. Jag har tex en gammal spade i ladan som jag tänkt göra en skål av, det ska bli kul.
 
Förra året (tror jag det var) fick jag en massa delar av slaktade timmerdoningar av mina generösa grannar. Efter lite provsmidning visade det sig till min stora glädje vara finfint stål i vissa av delarna. Jag tänkte se om det lämpar sig att smida knivar av det materialet.
 
Och så fick jag en beställning av en kollega i Norge. (Jag har skrivit om det tidigare, ni kan hitta det HÄR. Där finns även en länk till Tobbe och Tones projekt Jernrosen.) En fantastisk smed som jag hyser stor respekt och beundran för.
När ha la upp den här bilden på facebook (nu stal jag den utan att fråga, förlåt) så rasslade det till och det var en hel drös som ville ha likadana. Materialet till det här armbandet hittade jag i min alldeles egna skog, så rostigt att det på flera ställen gick av när man försiktigt böjde det. Jag tycker det är så härligt, materialet får sån själ på nåt vis, en häftig yta som inte jag skapat utan naturen. Därför blir det extra snyggt när man polerar upp det och man kan se ytan bättre. Jättehärligt armband att göra, materialet gör jobbet och man får en unik färdig produkt.

Tobbe har flera sidor som jag tycker ni bör besöka:
http://www.tobbemalm.no/
http://www.jernmalm.com/
http://www.jernrosen.no/
http://www.youtube.com/user/bebeiron?feature=mhee
.
 

Kommentarer:

1 Tobbe:

skriven

Trevligt inlägg Mia :) Jag smyger här i buskarna med jämna mellanrum och får massor av inspiration :)

Kommentera här: