Dagens smide

Idag tänkte jag att det får bli något som inte är så typiskt mig formmässigt.

Under andra året i skolan fick vi ett 10-veckors projekt om staket. Vi skulle göra en kopia av ett staket eller grind från olika tidsåldrar och sedan en egen design. Nu hände det sig som så att jag lyckades göra mig illa under tiden vi höll på med kopian så jag kunde inte göra det staketet jag hade tänkt mig utan fick gå på en enklare variant, med så lite handsmide som möjligt. Därför blev det det såhär. Utsmidd rälsspik i lufthammaren, de längsta ca 60-nånting cm har jag för mig.

Jag ville att de skulle förbli obehandlade, men min lärare ville annat. Eftersom de andra hade rostiga eller bara klarlackade staket så övertalades jag att måla mitt. Och det var ganska hemskt. Jag tycker fortfarande att de skulle få bli rostiga, de ser ju ut så annars liksom. Men i en rabatt skulle den nog kunna passa bra ändå.







Jo, skadan. Jag fastnade i pelarborren. Med en handske. Jag vet att det är strängeligen förbjudet att ha handskar när man borrar och det satt en fin lapp precis i ögonhöjd brevid borren som förkunnade detta. Lik förbannat så "skulle jag bara" i slutet på dagen för att förbereda inför morgondagen...



Fingret är idag återställt och fungerar fint. Det var ett mindre helvete i nästan ett år med infektioner och ett tag trodde jag att jag inte skulle få full rörlighet. Men det blev hur bra som helst!

Kommentarer:

1 pär:

skriven

bara att blästra staketet nu....ingen som behöver veta det nu på skolan....

2 Mia:

skriven

Staketet är skolans egendom tyvärr. Men då hade jag nog eldat av färgen i så fall, blir ju så himla slätt av blästringen, inget för en smed :)

3 pär:

skriven

jahaaaa.... det skall jag komma ihåg. eller doppa det i färgborttagningsmedel

4 Roger Lund:

skriven

Jag har flera ton med räls spik om du vill ha Mia, så kan du göra ett nytt rostigt staket, tycker det är snyggt när man penslar linolja på rosten.

Å du de där gör du väl aldrig om mer vid en borrmaskin va !!! aaajjjjjjj

Kommentera här: